وبـــــــــ خـیـمــه گـاه

شاعرو ذاکرالحسین: کربلایی فرزادقائمه

وبـــــــــ خـیـمــه گـاه

شاعرو ذاکرالحسین: کربلایی فرزادقائمه

وبـــــــــ خـیـمــه گـاه

باتوکل به خدا این وب برای استفاده ذاکرین اهلبیت دایر گردیده است. kheymegah@mihanmail.ir ایمیل

آخرین نظرات

رستاخیز تحریف بزرگ تاریخ اسلام

سه شنبه, ۳۰ تیر ۱۳۹۴، ۱۰:۴۳ ب.ظ


با نگاهی اجمالی به داستان این فیلم، در می یابیم تحریف های جدی در محتوا رخ داده است و اشکالات زیادی به آن وارد می باشد از جمله:
1- انگیزه قیام اباعبدالله علیه السلام مغفول واقع شده است.
برای مثال:
اتفاقات عبرت آموز مدینه
سخنان امام کنار قبر پیامبر با عوام و خواص
وصیت امام             
هیهات من الذله امام و...
اصلا مورد توجه قرار نگرفته است.            

2- نقش خواص که در اطراف امام به طمع حکومت جمع شده بودند دیده نمی شود.
3- اتفاقات عبرت آموز مکه از قبیل طواف امام و سخنان ایشان مورد تحریف واقع شده است.
4- به جانفشانی کوفیان غیرتمند و فداییان حضرت حسین علیه السلام به صورت خلاف واقع نگاه شده است و اثری از رشادت های آنان نیست.
5- جناب مسلم فردی در زنجیر و سیاه چال با چهره ای کریه به تصویر کشیده شده است.
6- به خیانت خواص تاثیرگذاری مثل شریح قاضی، عمر سعد، شمربن ذی الجوشن و... هیچ اشاره ای ندارد.
7- حادثه تنبه حضرت حر کاملا تحریف شده و به شکلی مبهم و گنگ مطرح می شود.
8- وقایع اتقاقیه کربلا مانند:
خطبه های امام
چگونگی حال و هوای اصحاب
وقایع عصر، نیمه و شب عاشورا
همگی تحریف شده و نامفهوم ارائه می شود.
9- حوادث روز عاشورا تحریف شده است.
10- هنگام معرفی یاران امام حسین علیه السلام توسط قمر بنی هاشم ، عبدالله بن عمر ( فرزند خلیفه دوم ) درمیان اصحاب امام است!!!
11- نقش بی بدیل زنان به ویژه زنان اصحاب و اهل بیت پیامبر امحاء شده و هیچ اثری از اقدامات و نقش آفرینی شکوهمندانه آنان نیست.
12- معاویه بر خلاف سیره رسول الله(ص) و خلفای پیشین بعد از خودش خلیفه انتخاب می کند.
13- خون حضرت علی اصغر(ع) بعد از شهادت روی زمین می ریزد
در حالی که امام محمد باقر (ع) می فرمایند:
حتی یک قطره از خون حضرت علی اصغر(ع) به زمین بر نگشت.
14- به تصویر کشیدن چهره حضرت اباالفضل العباس(ع)، حضرت علی اکبر، حضرت مسلم، حضرت قاسم و حضرت علی اصغر علیهم السلام کار بسیار ناشایستی است.
به تصویر کشیدن چهره اهل بیت به این دلیل که ذهن مردم را به هم بریزد فایده دیگری ندارد.
در مورد نقش حضرت عباس(ع) در سریال مختارنامه نیز مخالفت شد.
مراجع تقلید عظام نیز با به تصویر کشیدن چهره اهل بیت مخالفت خود را اعلام داشته اند.
15- به سخنان حضرت زینب(سلام الله علیها) در فیلم اشاره ای نشده است.
16- ایجاد داستان عاشقانه:
فرزند حر عاشق یکی از دختران کاروان می شود و باعث پیوستن او به سپاه حق شده است.
این چه جایگاهی در روز عاشورا دارد!
17- فردی که نقش حضرت عباس را ایفا می کند در جای دیگر خواننده است. آلبومش نیز به بازار آمده است.
این صورت خوشی ندارد و موجب حساسیت مردم می‌شود.
18- در شب عاشورا ماه به صورت قرص کامل به تصویر کشیده شده است.
19- آهنگساز فیلم، مسلمان نیست و آهنگ استفاده شده اصلا مناسب فیلمی عاشورایی نیست.
20- روز عاشورا با بهره گیری از تکنیک های هنری جنگ و کارزاری به نمایش گذاشته شده است که هدف آن فقط خشونت است و کشتار.
* همچنین آیت الله مکارم شیرازی، آیت الله علوی گرگانی و آیت الله سیستانی تائید فیلم رستاخیز را تکذیب کردند.
* امیدواریم کارگردان فیلم احمدرضا درویش سهوا این اشتباهات را مرتکب شده باشد تا در جهت رفع آن برآید.
*هوشیار باشیم.
اگر وقایع عاشورا تحریف شود و بد به ما معرفی شود
ممکن است عده ای از عاشورایی بودن فاصله بگیرند و آن وقت است که
زمانی به خود بیاییم که امام حسین را نیز از ما گرفته اند.

.................................


شرق: حواشی بر سر اکران عمومی «روز رستاخیز» بار دیگر آغاز شد. یک روز مانده به اکران عمومی این فیلم، واکنش‌ها برای عدم نمایش آن دامن این فیلم را گرفته هرچند جدول اکران هنوز بدون تغییر مانده است اما مسئولان سینمایی کشور درحال مذاکره با مراجع قم هستند.

«روز رستاخیز» فیلمی تاریخی- مذهبی به‌کارگردانی و نویسندگی احمدرضا درویش و محصول سال ۸۹ است که در سی‌ودومین جشنواره فیلم فجر در ۱۱ بخش نامزد دریافت سیمرغ بلورین شد و درنهایت در هشت بخش از جمله بهترین فیلم و بهترین کارگردانی، سیمرغ گرفت.

این فیلم دوم دی ۹۲ در سینما فرهنگ با حضور برخی اعضای دولت اکران خصوصی شد و در ۱۶ بهمن ۹۲ در کاخ جشنواره فجر هم‌زمان با برگزاری سی‌ودومین دوره جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد که با تأیید برخی از مراجع قم توانست چهره حضرت ابوالفضل العباس(ع) را با بازی بهادر زمانی نشان دهد اما بعد از نمایش آن در جشنواره بود که حواشی نیز آغاز شد و با اعتراض‌هایی مبنی‌بر اکران‌نشدن آن به‌دلیل نمایش تصویر حضرت‌ابوالفضل(ع) بدون حجاب چهره، روبه‌رو شد. این موضوع حواشی زیادی را برای فیلم به وجود آورد و معطوف به تأیید مراجع شد؛ تأییدی که باز هم نتوانست باعث اکران فیلم شود و اصرار درویش برای حذف‌نکردن صحنه‌های حضرت‌ابوالفضل(ع) فیلم را در محاق نگاه داشت تا اینکه در اردیبهشت سال‌جاری بود که شورای صنفی نمایش از اکران عمومی فیلم هم‌زمان با عید سعید فطر (٢٤ تیر) در سرگروه سینما آزادی خبر داد. البته این اولین‌باری نبود که خبر نمایش فیلم منتشر شده بود. سال ٩٣ هم قرار بود، این فیلم از چندی پیش از آغاز محرم اکران شود اما حاشیه‌های به‌وجودآمده بار دیگر جدول اکران را تغییر داد و در نهایت قرعه نمایش آن به تیر سال‌جاری افتاد. بااین‌حال واکنش‌ها نسبت به اکران این فیلم هنوز تمام نشده است. این فیلم از فردا، چهارشنبه روی پرده سینماها می‌رود درحالی‌که از چند روز قبل، اظهارنظرهایی برای جلوگیری از نمایش آن آغاز شده است. در یکی از تازه‌ترین واکنش‌ها به‌نقل از مشرق، حسینعلی حاجی‌دلیگانی، نماینده مردم شاهین‌شهر و میمه، در نشست علنی روز یکشنبه، ٢١ تیر در مجلس گفت: «وزیر ارشاد قبل از اصلاح و رفع نگرانی مردم و مراجع بزرگوار تقلید از اکران فیلم روز رستاخیز ممانعت کند». خبرگزاری نسیم نیز از قول سیدمجید بنی‌فاطمه، مداح اهل‌بیت(ع)، نظر حضرات آیات علوی‌گرگانی و مکارم‌شیرازی، از مراجع عظام تقلید، درخصوص فیلم «رستاخیز» را منتشر کرده است. آیت‌الله علوی‌گرگانی عنوان کرده است: «شنیده شده که بعضی از مسئولان مجوز پخش و اکران فیلم رستاخیز را صادر کرده‌اند که این فیلم مشتمل بر بعضی اهانت‌ها و هتک‌حرمت‌ها و انتساب‌های نابجا و بازی بعضی از افراد معلوم‌الحال در نقش بعضی از بزرگان شهدا کربلا (است و) موجب هتک حرمت و اهانت خواهد بود و لذا قبلا هم نسبت به این فیلم موضع‌گیری کرده بودیم ولی توجهی نشد و لذا اکران این فیلم به‌صلاح نیست و چه‌بسا توابع خوبی نداشته باشد و لذا این فیلم اکران نشود». آیت‌الله مکارم‌شیرازی نیز در پاسخ به سؤالی درخصوص اعلام نظر موافق برای اکران این فیلم، چنین آورده است: «با نهایت معذرت چنین چیزی مطلقا واقعیت ندارد». این خبرگزاری همچنین یادداشت سیدمرتضی فاطمی، سردبیر هفته‌نامه پنجره را که بعد از نمایش فیلم در جشنواره فجر نوشته بود، این روزها بازنشر داده است. فاطمی در این یادداشت گفته است: «جناب فیلم‌ساز بین‎المللی! در ازای اصرار بر نمایش شمایل عباس‌بن‌علی (ع)، فرزندان آل‌الله، علی‌اکبر، قاسم (علیهم‌السلام) و... چه سود تعریف‌شده‎ای در باور مردم نسبت به مقدسات حاصل شد؟ شما صاحب فن و هنرمندید. اگر همین زودی‎ها جوانکی هوس کرد داستانی از این حماسه بسازد و به تأسی از جناب‌عالی و هم‌قطارانتان این ذوات مقدس را ناشیانه تصویر کند، تکلیف چیست؟»

فضای مجازی نیز بی‌بهره از این موضوع نبوده است. به موازات خبرهایی که در برخی از خبرگزاری‌ها منتشر می‌شود، پیامی نیز در فضای مجازی به‌خصوص در تلگرام منتشر شده است. در این پیام آمده است: «دفتر آیت‌الله وحیدخراسانی ضمن ابراز ناراحتی از نشان‌دادن تمثال و تصاویر مربوط به چهره حضرت عباس(ع) و تکرار آن، دیدن این فیلم را توسط مقلدانشان جایز ندانست». دفتر آیت‌الله وحیدخراسانی از احتمال واکنش گسترده این مرجع تقلید در روزهای آینده به این فیلم سینمایی خبر داد.

اکران پابرجاست

این اظهارنظرها در صورتی برای دومین‌بار درباره روز رستاخیز شروع شده است که به‌نظر می‌رسد شورای صنفی نمایش قصد تغییر در جدول نمایش را ندارد. غلامرضا فرجی، سخنگوی شورای صنفی نمایش و مدیر پخش حوزه هنری در مورد حاشیه‌های اکران «رستاخیز»، با تأکید بر اینکه اکران ٢٤ تیر این فیلم همچنان پابرجاست، به تسنیم گفت: «پروانه نمایشی که برای «رستاخیز» صادر شده، با مدت‌زمان ١٢٧ دقیقه است و فیلم برای اکران در سینماها آماده است. کسانی که نقدهای قدیم را در فضای مجازی منتشر می‌کنند، بهتر است کمی صبور باشند و با دیدن نسخه جدید نسبت به آن انتقاد کنند. نسخه اولیه «رستاخیز» ٢١٠ دقیقه بود که در جشنواره سی و دوم فیلم فجر اکران شد ولی در نسخه جدید برای نمایش در سینماها به مدت‌زمان ١٢٧ دقیقه، اصلاح شده است».

از سوی دیگر، طبق پیگیری‌های «شرق»، مسئولان سینمایی کشور درحال مذاکره با مراجع قم هستند تا بتوانند فضای مساعدتری را برای نمایش این اثر فراهم کنند.


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۴/۳۰
یاور امام زمان(عج)

رستاخیز

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی